۷ نکته حقوقی قبل از خرید ملک

بررسی آژانس ملکی یا دفتر املاک: دفتر املاکی که می‌خواهید در آن معامله ملک خود را انجام دهید، به طور کامل بررسی کنید. برخی از آژانس‌های ملکی به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند که ممکن است، کلاه سرتان بگذارند. گاهی اوقات سودجویان با تنظیم مبایعه نامه‌های قلابی در قالب یک دفتر املاک با فروش ملکی که صاحب آن نیستند، کلاه‌برداری می‌کنند. پس حتماً قبل از انجام معامله و تنظیم مبایعه‌نامه مجوزهای دفتر املاک را بررسی کنید.

شناسایی مالک و فروشنده ملک: در هنگام خرید ملک باید فروشنده و صاحب ملک را شناسایی کنید. این موضوع از نظر حقوقی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر فردی ملکی را که صاحب واقعی آن نیست، به شما بفروشد و شما صاحب واقعی ملک را نشناسید، دچار مشکلات حقوقی فراوانی می‌شوید. علاوه بر از دست دادن سرمایه خود، ممکن است صاحب واقعی ملک نیز پس از مدتی پیدا شود و از شما شکایت کند. شما از نظر قانونی، مسئول معامله‌ای هستید که انجام می‌دهید.

بررسی سند خانه: در هنگام خرید ملک، اگر می‌خواهید کلاه سرتان نرود باید وضعیت سند ملک را بررسی کنید. شما می‌توانید استعلامات لازم مانند توقیفی یا رهن بودن سند و غیره را از اداره ثبت و اسناد منطقه ملک مورد معامله انجام دهید. در صورت رهن یا توقیفی بودن ملک، معامله‌ای نباید برای خرید یا فروش آن صورت بگیرد و از نظر قانونی، ممنوع است. شما می‌توانید مبایعه نامه برای ملکی که در رهن یا بازداشت موقت قرار داد تنظیم نمائید. اما نمی‌توانید آن را در دفتر ثبت و اسناد، سند بزنید.

وام مسکن: برخی از سودجویان از طریق ترغیب به دریافت وام، کلاهبرداری می‌کنند. برخی از کلاهبرداران با تأسیس شرکت‌های جعلی سودجویی می‌کنند و از افرادی که تقاضای وام دارند، درخواست دریافت وجه نقد می‌کنند ولی از وام خبری نیست.

احتیاط در پیش خرید ملک: بسیاری از افراد به دلیل قیمت پایین پیش فروش نسبت به آپارتمان نوساز، اقدام به پیش خرید خانه می‌کنند. اما پیش خرید ملک، یکی از مسائل حساس در حوزه مسکن که باید هنگام انجام آن، احتیاط بیشتری کرد. متأسفانه، در برخی از موارد، این خانه‌ها هیچ وقت کامل نمی‌شوند و به صورت نیمه ساز رها می‌شوند. در برخی از پرونده‌های ملکی دیده شده است که یک واحد را به چندین نفر می‌فروشند و افراد پس از مدتی متوجه این موضوع می‌شوند که دیگر دستشان به جایی بند نیست. اگر قصد پیش خرید آپارتمان دارید، حتماً از سایت‌ها و دفاتر ملکی معتبر، این معامله را انجام دهید تا سرتان کلاه نرود.

بازدید از ملک مورد نظر: حتماً و حتماً قبل از خرید ملک، از آن مکان بازدید کنید تا متوجه تمامی کم و کسری‌ها شوید. مشاوران املاک در سخنوری ماهر هستند و برخی از آن‌ها درباره امکانات ملک اغراق می‌کنند. اگر قبل از تنظیم مبایعه‌نامه، اقدام به بازدید ملک نکنید، مطمئن باشید که ضرر می‌کنید.

سند زدن ملک: حتماً سند ملک را پس از خرید، به نام خود انتقال دهید و از نوشتن قولنامه دستی خودداری کنید.

 

به نقل از سایت کی خوبه برخی از نکاتی که هنگام تنظیم مبایعه نامه باید رعایت کنید تا کلاه سرتان نرود:

۱. استعلام وضعیت سند مانند رهنی بودن، توقیفی بودن و نوع سند و اینکه آیا سند به نام خود فروشنده است یا اینکه فرد دیگری قصد فروش را دارد.

۲. مطمئن شوید که فروشنده ملک، اختیار فروش آن را دارد. یعنی، با رضایت صاحب واقعی ملک قصد فروش آن را داشته باشد تا شما پس از پرداخت هزینه به مشکل بر نخورید.

۳. استعلام وکالتنامه وکیل، در مواردی که می‌خواهید با وکیل صاحب ملک وارد معامله شوید.

در نهایت
اگر می‌خواهید در هنگام خرید و فروش خانه کلنگی، کلاه سرتان نرود باید مواردی که در این مقاله بیان شد را رعایت کنید. شما می‌توانید با کمک سایت کی خوبه، بهترین و معتبرترین آژانس‌های املاک را پیدا کنید و نظرات کاربران آنها را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید معامله‌ای درست و قانونی انجام دهید. درباره رهن و اجاره ملک نیز می‌توانید در کی خوبه، بهترین سایت‌های رهن و اجاره خانه را پیدا کنید و با استفاده از آن‌ها، ملک مناسب خود را برای رهن یا اجاره پیدا کنید. سایت کی خوبه به شما در بازار مسکن کمک می‌کند تا بدانید که در حوزه خرید و فروش خانه کلنگی یا رهن و اجاره املاک، کدام سایت و دفتر املاک خوب است و کدام دفاتر برای انجام معاملات ملکی، قابل اعتماد است.

۷ نکته حقوقی قبل از خرید ملک

بینش بیشتر

نام و نام خانوادگی *
شماره همراه: *
در خواست مشاوره در خصوص: *
متن توضیحات ( اختیاری )
پاسخ جمع 1+98 را در فیلد زیر بنویسید ↓

🔔 جهت خروج از سیستم بر روی دکمه زیر کلیک کنید ↓